Variëer en begin traag

Een recente studie heeft (nog maar eens) aangetoond dat echt heel lang aan een stuk door werken aan hetzelfde (stuk/techniek, passage etc…) niet echt veel oplevert. Onze hersenen geraken verveeld en je efficiëntie daalt drastisch. Uren lang hetzelfde spelen haalt dus niets uit.

Dezelfde studie concludeerde ook dat het niet het aantal keren dat je iets herhaalt van enig belang is, maar dat de verhouding aantal keren juist gespeeld/ verkeerd gespeeld bepalend is om iets onder de knie te krijgen…

Nog een vaststelling (uit diezelfde studie): de dingen onmiddellijk juist (en op de juiste manier) doen en fouten onmiddellijk corrigeren (ze niet herhalen) leidt tot de beste resultaten (in de kortste tijd).

De (korte) conclusie:

  • Studeer/ speel /ontcijfer dermate traag dat je eigenlijk geen fouten “kan” maken. Als je dan al een fout maakt (vinger op de verkeerde plaats, verkeerde aanslag…), maak daar een aantekening van en herhaal de handeling zodanig traag dat het eigenlijk niet fout kan gaan (en dat is heel traag!).
  • Blijf niet te lang bij eenzelfde passage/ stuk/ toonladder. Je kan zelf voelen wanneer blijven doorgaan niets oplevert, we spreken hier over een paar minuten tot een kwartier per item. Voor een passage van een paar maten bijvoorbeeld een paar minuten, voor het hele stuk een 20 tal minuten maximum.
  • Oefen verschillende dingen per oefensessie. De variatie zal je hersenen wakker houden.
  • Oefen elke dag “een beetje”.

Het volgende voorbeeld is een gemiddelde. Als je alle items optelt kom je eigenlijk aan nog niet zo gek veel tijd. Als je het minimum doet kom je aan ½ uur per dag (ja dit schema is “per dag”). Bij een beginner zullen nog niet alle items of rubrieken ingevuld zijn en is het zelfs in verband met spiermoeheid niet aangewezen echt al te lang aan een stuk te oefenen. Iemand die echt al gevorderd is zal gemakkelijk aan 20 à 30 minuten per item komen.

  • Opwarming, 5 à 10 minuten (toonladders, arpeggio’s, specifieke opwarming oefeningen…)
  • Lezen, 5 à 10 minuten (uit sight reading boeken/ lesboeken/ thema’s…)
  • Specifieke technieken, 5 à 10 minuten: hammer- on, pull- of, picking, bendings, slides enz…
  • Repertoire, 5 à 10 minuten (stukken die je wil kunnen spelen, de akkoorden/ riffs)
  • Solo’s (leren) naspelen: 5 à 10 minuten
  • Lekker gaan: Vrij soleren over een backing track (blues, akkoorden- progressie, solo passage stuk…) 5 à 10 minuten of zo lang je het leuk vindt

In de volgende les een voorbeeld van een oefenschema.

Volgende