Jezelf opnemen: scenario 2: elektrische gitaar en basgitaar (dingen met een kabel dus)

Zoals beloofd in de introductie volgt hier een artikel over wat je nodig hebt om jezelf fatsoenlijk op je PC of Mac op te nemen. De huidige techniek maakt dit effect mogelijk met een redelijk bescheiden investering. De opnamekwaliteit die je kan verwezenlijken kan dan van een niveau zijn waar een middelgrote studio 20 jaar geleden hard zijn best voor moest doen. De toevloed aan geluidstechnisch goed tot zeer goed opgenomen gitaar en basfilmpjes op youtube toont aan dat dit niet in ieders bereik dan toch in het bereik van de meesten ligt.

Er zijn verschillende oplossingen / scenario’s mogelijk. Ik zal trachten deze in de mate van het mogelijke en mijn kunde (ik weet er ook niet alles, verre van) te belichten.

Als je vragen hebt over de inhoud van dit artikel of andere elektrische gitaar gerelateerde zaken, kan je lid worden van onze Facebook groep: GitaarStudeerClub.

De scenario’s:

  1. Scenario 1: je wilt je “echte” gitaarversterker opnemen.
  2. Scenario 2: je gaat de “software” route, je gaat met andere woorden door gitaarversterker “simulators” en effecten “simulators” spelen.
  3. Scenario 3: je gebruikt een “hardware modeller”, al dan niet als audio interface of met een aparte audio interface.
  4. Scenario 4: je gebruikt een oefenversterker zoals een Yamaha THR of Vox Adio met USB connectie en modelling aan boord.

Scenario 1: je wilt je “echte versterker” opnemen:

Dit is “old school” en de moeilijkste oplossing. Het is echt niet onmogelijk, maar het scenario vertoont gelijkenissen met dit van het opnemen van een akoestisch instrument, er komen namelijk microfoons of toch ten minste 1 microfoon bij kijken.

Je kan dit op 2 manieren doen:



1. De beste manier:

Je plaatst de versterker in een aparte ruimte, ver van of geluidstechnisch geïsoleerd van de ruimte waar je daadwerkelijk in speelt. Je plaatst de microfoon voor de versterker (luidspreker) en experimenteert met de afstand (in centimeters) en waar je de micro naar richt: centrum van de speaker, naar de rand). Het voordeel hiervan is dat je in de ruimte waar je zit/ speelt / opneemt je het signaal dat naar je computer gestuurd wordt (door een interface met micro ingangen) kan beluisteren door speakers aangesloten op je interface. Dit naast of “alongside” je backing track. Je kan natuurlijk ook door een koptelefoon monitoren.

2. De versterker staat dicht bij jou of in dezelfde ruimte:

Als je de gitaarversterker niet in een aparte ruimte kan zetten ben je veroordeeld tot het beluisteren van je opnamesignaal + backing track door een koptelefoon anders neem je het geluid van de backing track terug op door de microfoon voor de gitaarversterker speaker. Ook zal het volume van je gitaarversterker redelijk boven het volume van je backing track uitkomen, zelfs met koptelefoon, niet ideaal.

3. Eigenlijk is er een 3e manier, de “Iso box”:

Je bouwt een doos met demping rond je versterker. Dit noemt men een “iso box”.

Wanneer is het zinvol het echte geluid van je versterker op te nemen?

Het hele “eigen versterkergeluid” opnemen gedoe is eigenlijk alleen zinvol als:

Je een fantastische klank hebt, meestal door het gebruik van een lampen (buizen) versterker zoals gebruikt door de “echten”.

Je moet bereid zijn de versterker LUID te zetten. Die lampen versterkers (zoals Marshalls gebruikt door AC/DC, Deep Purple bvb) klinken alleen maar zo lekker omdat ze LUID stonden. Als je een crappy oefenversterker hebt met een 8 of 6 inch speaker: begin er gewoon niet aan. Crap in=crap out!

Verschiet niet van het resultaat. Veel gitaartracks in “affe platen” klinken “geïsoleerd” en “op zichzelf” niet echt lekker. Er komt meestal in de studio nog veel nabewerking bij kijken. Los daarvan kan een “vieze klank” “in the mix” wel degelijk werken.

Dus, conclusie: met de huidige stand van techniek is dit voor de leek, beginnende of “bedroom guitarist” niet de makkelijkste en zelfs niet de beste oplossing!

Maar soit, wat heb je nodig:

Audio interface met minstens 1 micro ingang:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/focusrite_scarlett_solo_3rd_gen.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Micro: een industry standard om gitaarversterkers op de nemen is de Shure SM57:

https://www.thomann.de/be/shure_sm57_lc.htm

In het geval van een basgitaar kan je deze microfoon ook gebruiken, maar ik denk dat er betere alternatieven zijn. De sm57 zal wat mager zijn in de bassen. Een basversterker neem je best op met een microfoon die wat meer “hifi” klinkt en dan kom je al gauw uit bij een groot membraan condensator microfoon.

Dit is zo een niet al te dure condensator microfoon:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/audio_technica_at2020.htm

Statief:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/fun_generation_mic_stand.htm

Zwaarder statief:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/km_210-2.htm

Als je dit nog niet hebt, koptelefoon:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/akg_k271_mkii.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/akg_k240_mkii.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/akg_k_240_studio_kopfhoerer.htm

Microfoon kabel:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/the_sssnake_sk233-6_mikrokabel.htm

Als je geen Hifi installatie hebt (dat kan best dienst doen), “studio monitor speakers”. Deze worden dikwijls per stuk verkocht, je hebt er 2 nodig:

Goedkoopst:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/swissonic_mm_3.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/alesis_elevate_5_mkii.htm

Duurder maar (veel) beter (ik zou voor de Adam gaan):

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/tannoy_reveal_502.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=/be/yamaha_hs_5.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/adam_t5v.htm

Kabels van interface naar monitors:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/the_sssnake_sk3613_kabel.htm

En nog kabels:

Als je een hifi installatie hebt heeft die meestal “tulp stekkers” (RCA), je hebt dan een verloop kabel nodig van je interface naar je hifi versterker:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/the_sssnake_spr2050.htm

Software (D.A.W. software, dit staat voor Digital Audio Workstation):

in het geval van de Scarlett interface voldoet de bijgeleverde Ableton Live software prima. Als je een Mac gebruikt zou ik het gratis Garageband zeker niet onderschatten en zonder aarzelen gebruiken (staat standaard op elke Mac).

Scenario 2: je gaat de software route (plugins/ modelling software).

In dit geval zal je door middel van zgn plugins in je opname software de hele ketting (of “chain”) softwarematig nabootsen. Sommige van deze plugins kan je ook “standalone” gebruiken, dus apart of “naast” de opname software.

Een van de voordelen is: geen micro. Je kan dus in dezelfde ruimte spelen en het gespeelde beluisteren en opnemen. Collateral benefit: je kan een goede klank hebben op (heel) laag geluidniveau.

Je plugt je gitaar in de opname interface. Meestal zit er een schakelaar die op “instrument” of “Hi-Z” moet zetten. Daarmee gedraagt die input zich als een gitaarversterker input.

In de opname software (Logic ProX, Garageband, Cubase, Ableton Live) maak je een audio track aan waarvan de je de input toewijst aan de input waar je je gitaar hebt ingestoken. Is dit input 1, dan is dat waarschijnlijk al standaard ingesteld.

Op die track “laadt” je de simulatie software. Deze bevat: een gitaarversterker, een speaker en microfoon. Je kan er meestal ook effecten op loslaten zoals distortion pedalen, delay, galm etc…

Je zet de track op monitoring zodat de opname software de klank met de simulatie erop terug naar je interface stuurt en daarmee naar je hifi luidsprekers/ koptelefoon/ oortjes/ studio monitors. Je kan nu naar hartelust spelen en de klank zal zijn net of je door een vette lampen (buizen/ valves/ tubes) versterker speelt. Let dus wel dat je interface het ding is waaruit je je klank terug hoort (niet je laptop speakertjes dus).

Als je een een redelijk recente Mac hebt (toch niet ouder dan bvb 2012) is dit een zeer levensvatbare route. De Mac zal op zijn minst 1 simulatietrack + 1 backing track trekken. Hoe krachtiger en recenter, hoe meer tracks. De “ingebouwde” Garageband software is een heel goede manier om hiermee te beginnen. Macs hebben in combinatie met zo een scarlett interface totaal geen moeite mee. Lage latency en normaal gezien probleemloos werken.

Als je met een PC werkt liggen de zaken iets moeilijker. Soms werken PC’s niet echt lekker voor real time lage audio latency dingen en krijg je te maken met gekraak en geknetter. Dit kan gebeuren als je een lage latency instelt voor de audio interface. Dit is onafhankelijk van de kracht van de computer maar ligt aan de gebruikte componenten, en dat is een Russische roulette, you never know…

2e probleem op PC: geen Garageband…De met de Scarlett meegeleverde Ableton Live is heel goed, alleen zit er niet echt een goede versterker simulatie standaard in. Wil je die route gaan op een PC dan zal je waarschijnlijk ook moeten investeren in een goede gitaarversterker plugin.

Dus wat heb je tenslotte nodig:

Audio interface:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/focusrite_scarlett_solo_3rd_gen.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Indien je dit nog niet hebt: koptelefoon en/ of speakers: zie boven

Mogelijk kabels van interface naar je speakers: zie boven

Scenario 3: Je gebruikt een modeller:

Dit lijkt sterk op het vorige scenario, het is zelfs bijna identiek. Het verschil zit hem hier in wat voordien softwarematig door de computer werd gedaan nu “in hardware” gedaan wordt.

De modeller is als het ware een doos die meestal de vorm heeft van een effect pedaal met al de simulaties aan boord. De berekeningen worden gedaan door de processor in het apparaat.

Dit ontlast je computer van al dat rekenwerk. Daarmee zijn mogelijke computer configuratie problemen normaal gezien van de baan. Een ander voordeel: je kan je klank(en) overal meenemen zonder je pc of in sommige gevallen een gitaarversterker mee te sleuren. Heel veel bands spelen tegenwoordig met zo een modeller rechtstreeks op de PA (geluidsinstallatie voor de zaal) aangesloten. Dit zijn soms heel bekende bands zoals Metallic bvb.

Modeller = audio interface!

Sommige modellers zijn zelf als het ware “audio interfaces”. Gitaar in de interface. USB naar computer. Speakers (neen, geen gitaar speaker, hifi/ studio monitors/ koptelefoon) aan de interface hangen en normaal gezien klinkt zowel je gitaar en alles wat op je computer speelt door je speakers/ koptelefoon enz…Wel je computer “vertellen” dat je modeller nu je audio apparaat is…Werkt uitstekend met Ableton Live, Garageband enz…

Van sommige modellers van “gevestigde namen” staat het 100% vast dat ze (goed) werken als interface. Ik gebruik zo bvb een Line6 Helix en dit werkt uitstekend. Deze heeft zelfs een uitstekende microfoon ingang (met fantoom voeding). Wel een prijzig ding.

Een andere gevestigde naam is Boss. Je moet wel van de “Boss klank” houden. De oudere interfaces (en dus de goedkoopste) hebben toch wat oude technologie (lees klank).

Bij sommige (Chinese) nieuwkomers op de markt zoals Moer, HoTone, Valeton, Joyo enz…is het niet altijd duidelijk hoe ver hun audio interface “capabiliteit” gaat. Het is niet omdat er usb op zit dat het ook een interface is! Bij sommige apparaten dient de usb aansluiting alleen maar voor de editor en firmware upgrades. Je moet er eigenlijk van uitgaan dat in de productbeschrijving duidelijk staat “usb audio recording” of iets dergelijks…

Opgelet: op de meeste modellers zit GEEN micro ingang. Wil je dus een micro signaal tegelijk naast het modeller signaal opnemen (je speelt bvb in duo met een akoestische gitarist(e)) dan zal je de modeller toch in een audio interface met minstens 2 ingangen moeten pluggen!

Kortom: wil je zo weinig mogelijk (technische) problemen en een goede klank met groot gebruiksgemak, dan is de modeller route de meest veilige route. Daarnaast heb je ook een stuk hardware in handen dat ook op andere manieren dienst kan doen.

Als financiën geen bezwaar zijn de is tried en tested Line6 Helix family de beste optie (naar mijn mening). Als je geen microfoon ingang nodig hebt zijn de HX Stomp of de Pod Go de minst dure en een fijne oplossingen. Ze hebben beide minder processor kracht dan de “full” Helix floor of Helix LT. De presets van de HX Stomp en de rest van de Helix familie zijn uitwisselbaar zolang je binnen de processor beperkingen van de Stomp blijft en geen ingewikkelde routings maakt die alleen mogelijk zijn op de full Helix. De Pod Go gebruikt een andere editor en een deels “fixed path (volgorde)” voor versterker en effecten die je niet allemaal vrij kan kiezen. Opgelet: de HX effects heeft ALLEEN EFFECTEN, dus geen versterker simulaties! Niet bruikbaar voor het opneem scenario!

Op dit moment is er een cyber)week promotie op de rode en witte HX Stomp bij Thomann. 411 ipv 570€. Voor mij is dit een “no brainer”. Ik heb er zelf 1 gekocht met deze aanbieding. Die dingen zijn klein en handig om mee te nemen. Mijn Helix floor veel minder!

Kijk ook altijd goed na welke kabels je nodig hebt om je modeller op speakers aan te sluiten, ik gebruik XLR (micro) kabels om van mijn Helix naar mijn monitor speakers (Yamaha HS5) te gaan. De HX Stomp heeft gewoon Jack uitgangen…

Line6 HX Stomp (cyber week promotie):

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/line6_hx_stomp_ltd_run_red.htm

Line6 Pod Go (wel niet in stock):

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/line6_pod_go.htm

Line6 Helix LT (zelfde functionaliteit als de Floor, geen mic ingang):

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/line6_helix_lt_guitar_processor.htm

Helix Floor:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/line6_amplifiers_for_electric_guitars.html

Goedkopere modellers:

Boss is een gevestigd merk. Opgelet, sommige modellers van bos zijn GEEN audio interfaces zoals de ME80. Deze heb ik daarom hier niet opgenomen:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/boss_gt_1_guitar_multi_fx_pedal.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/boss_gt100.htm

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/boss_gt_1000core.htm

Nieuwkomers (relatieve) op de markt, “de Chinezen”:

Er zijn een heleboel “nieuwe” spelers op de markt, meestal ontworpen en gemaakt door Chinese bedrijven. Ze zijn / waren in eerste instantie een soort “klonen” van de gevestigde waarden, vooral op gebied van de software/ processors, maar sommigen beginnen er een eigen draai aan te geven. (werking als audio interfaces niet altijd gegarandeerd, zie beschrijving en doe je research):

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/mooer_ge150_amp_modelling_multi.htm

De Nux MG 300 schijnt ECHT GOED te zijn! Check YouTube:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/nux_mg_300.htm

En natuurlijk ook weer kabels naar monitors of hifi installatie (zie scenario 1)

Koptelefoon (elke goede koptelefoon kan dienst doen: zie scenario 1

En speakers als je die nog niet hebt: zie scenario 1

Scenario 4: high-end oefenversterker:

Sommige “oefenversterkers” zijn eigenlijk een modeller “in” een “mini hifi” installatie. De speakers zijn geen gitaar speaker(s), maar redelijk hifi klinkende speakers. Je kan ze inderdaad ook als een mini hifi installatie gebruiken. In sommige gevallen zoals de Yamaha’s is dat wel niet per definitie de goedkoopste oplossing. Ze zijn ook in principe niet echt bruikbaar om in groep mee te spelen. Leuk idee voor je bureau op het werk of voor in de living naast de TV, of voor op vakantie, maar niet echt mijn ding. Ik heb zelf een Yamaha THR (vorige generatie) en een Vox Adio. My verdict: meh….Ze doen bij mij dienst voor op reis, maar zullen dus nu vervangen worden door de HX Stomp..

Yamaha THR. Hiervan zijn er verschillende versies. Oplaadbaar of niet, bluetooth of niet, wireless (gitaar) ready enz…

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/yamaha_thr10ii.htm

Vox Adio, ik heb er zo een. Klinkt echt niet slecht (voor mij beter dan de Yamaha), is een redelijke bluetooth speaker als bonus, maar op mijn Mac valt de USB aansluiting regelmatig weg:

http://www.thomann.de/index.html?partner_id=81342&page=be/vox_adio_air_gt.htm

Bonus scenario:

Scenario 5: Je (misschien digitale) versterker heeft een lijn uitgang met “speaker simulation”. Dit kan mogelijk dienst doen om in een interface in te pluggen. Bij sommige versterkers is dit goed gedaan, bij andere minder…Als je versterker zo een lijn uitgang heeft kan je dat eens proberen…succes (geluidskwaliteit) niet verzekerd.

Bonus 2 scenario 2:

Scenario 6: je versterker (zoals de Boss Katana) heeft een USB recording uitgang. Ik heb dit nooit geprobeerd. Mijn Katana blijft in het vakantiehuis als noodversterker. Ik heb hier mijn twijfels over aangaande de monitoring. In dit geval “is” de Katana (als voorbeeld) je interface. Nu is het zo dat je ook in principe “door je interface” “monitort”. De speaker in de Katana is GEEN hifi of studio luidspreker. Je backing track zal dus in principe redelijk mottig klinken…En door welke speakers ga je dan mixen?

Disclaimer: de links in dit artikel zijn affiliate links. Bij aankoop bij Thomann verdien ik een (klein) percentage. Dit heeft totaal geen invloed op de uiteindelijke prijs die jullie betalen.