Audio interfaces (hoe te gebruiken). De uitgang van je synthesizer is geen “instrument”.

Onlangs vertelde een leerling me dat de ingangen van zijn audio interface (Focusrite Scarlett 2I2) “te luid” waren. De opname levels gingen door het dak vergeleken met de gewone ingang van zijn computer.

Niet alle instrumenten zijn instrumenten…

Plots ging me een licht op. Ik vroeg hem: heb je de input op “line” of “instrument” gezet?

Hij had de (jack) input op “instrument” gezet. Je vraagt je natuurlijk af: maar welk instrument trachtte hij dan op te nemen? Wel, hij speelt normaal trompet (wat je met een microfoon zou opnemen), maar om de buren niet te storen gebruikt hij een demper met een soort ingebouwde synthesizer van Yamaha. Je sluit er in principe een koptelefoon op aan. Het geluid “echte” dat uit je trompet komt is dan minimaal. Wat je in je koptelefoon hoort is echter niet echt je trompet, maar een gesynthetiseerd signaal.

En dat signaal is “line level”.

Waar dient de “instrument” instelling op je interface dan voor?

Als je de ingang op “instrument” zet, ook soms “Hi-Z” genoemd (hoge impedantie) zal die ingang zich gedragen als de ingang van een gitaar- of basversterker. De ingang “verwacht” dan ook een signaal dat lijkt op een gitaar of bas rechtstreeks ingeplugd.

Alle andere signalen: uitgangen van synthesizer, digitale piano’s, de lijnuitgang van je gitaar – of basversterker (de naam zegt het zelf al: LIJN uitgang), de uitgang van een gitaar modeller (zoals de line6 Stomp) zijn “line level” signalen. Uitgangen van multi-effect pedalen/ modellers kunnen op het apparaat zelf dikwijls ingesteld worden om zich op “de andere manier” te gedragen, ze worden immers dikwijls “voor” een echte gitaarversterker aangesloten, maar worden even goed aan de stereo gehangen.

Dus even nadenken over wat signaal er uit je apparaat komt en de ingang van de interface daarop instellen! Soms is het ook een geval van “RTFM” (read the f***ing manual)…

Hugo